Home

foto huis

Ik ben heel blij voor U en 90% van de andere hippe buren dat jullie een “heestih werkmansuuzetje” hebben gevonden in mijn geliefde geboortegemeente Sint-Amandsberg. Ja, ik heb er 26 jaar officieel gewoond, school gelopen en met mijn ‘moatjes’ op straat gespeeld, gerolschaatst en de voetpaden met stoepkrijt beklad. Helaas is het stoepkrijttekenen en rolschaatsen sinds Uw komst verleden tijd geworden aangezien U liever Uw bakfietst(en) en ander duur statusspeelgoed voor de deur ziet staan. Onthoudt U alstublieft dat niet iedereen over een groot, gerenoveerd, gezellig (met jaren 50 meubeltjes) ingericht en door de rijke ouders betaald werkmansuus met tuin beschikt.

Maar zand erover, laten we toasten op Uw komst tijdens de wekelijks door U georganiseerde “buurt- biobarbecue” of “straataperitieftje”. Iedereen brengt zijn eigen drank mee, lekker goedkoop! Want er moet toch ergens op bespaard worden. Ik haal de mijne, net zoals jullie, in den Delhaize op het Heirnispleintje. Het adres van deze winkel kan u googelen via Uw Ipad/Iphone of Iwatch indien Uw lange baard het zicht niet belemmert. Een gewaagde klus, dat winkelen, aangezien ik vaak verblind door gestreepte T-shirts en retrobollenrokken de weg naar huis moet terugvinden. Eens daar aangekomen verwelkomt U mij alsof we altijd al buren zijn geweest: “Oevele eje hie heheven voo da duus?” Ik zeg niets en laat me door U, socio- cultureel erfgoedwerker/samenlevingsopbouwer/stafmedewerker van het Buurtcomité, professioneel rondleiden door de straten van de gemeente. U hebt foto’s verzameld, informatie opgezocht en geld ingezameld om de folklore van o.a. “Den Ezelstoet” (waarin ik nog meegelopen heb als “schuunsten engel”) vast te leggen voor het nageslacht. Opgelucht haalt U adem en stelt me gerust: “het buurtcomité werkt heel hard aan de opwaardering van de gemeente…” Jammer dat ik niet meer zal meegenieten van Uw harde werk, beste buur, aangezien U de gemiddelde prijs van zo’n uuzetje omhoog hebt geholpen naar zo’n 400 000 euro. U wil de buurt gezellig, sfeervol, en ‘leefbaar’ maken. U wil ze zuiveren van de marginaliteit en vooral jonge, frisse, hoogopgeleide tweeverdieners ontmoeten op straat. Dank U voor Uw goede werken! Ik zal een kaarske voor U branden in ’t Heilig Herte, voordat het wordt omgedoopt tot cultureel centrum waarin U misschien tentoonstellingen over de “natives” kan organiseren.

Geef een reactie

