Home

Buur

Een eerbetoon aan de mensen die ik nu soms mis:

Sloorke zonder tanden, ik heb u meerdere malen vervloekt, toen ge weer eens achter een ei of ne vuilzak kwam schooien. Toen ge met een ingepakt zakske papieren neusdoeken of één schelleke cake kwam leuren: “t’ es moar twie eurootses” We gaven u er vijf en ge mocht uw neusdoeken houden…
Diane, iederen dag stond ge in uw deurgat op mij te wachten toen ik naar ’t school vertrok. Speciaal voor mij deed ge uwe schoonsten peignoir met bijhorende sletsen aan. Ge stond er om uw hart te luchten over de kinders en dat het brood weer eens was opgeslagen en ge het dan nog oudbakken had meegekregen. Ge stond zogezegd iedere keer Petra uit te zwaaien. Die ik telkens door de ruit in de living zag zitten.
Boterdaele, wij kochten om eerlijk te zijn enkel bij u in uiterste nood! Wij hebben van ons grootvader tot vervelens toe moeten aanhoren dat ge hem eens uufflakke mee ne zwijnentand in, had verkocht. Ook vooroorlogse Corned Beef en kaas met meer gaten dan kaas is wat wij van uw assortiment onthielden.
Rosten Boulé, uw bakkerij rook altijd zo goed naar verse mastellen met kaneel! Uw paaseiers deden het echter minder goed in de familie aangezien ge er iedere keer den overschot van Klaas in draaide.
Peremans, merci voor de 22 bontfrakken die ge mij hebt geschonken na de dood van uw vrouw. We hebben er ons oude matrassen mee opgevuld en hebben geen koud in de winter.
Purper Margrietje, gij hebt mij geleerd dat bejaarden met paars haar eerder de term “tonijn grijs” prefereren.
Balconetti, menig man van de parochie heeft wel eens ne Royal Flush willen leggen op uwen balkon. Mijn huidig hoofdkussen van Tempur doet mij altijd aan u denken.
Madame Delbeecke, mijn broer en ik noemden u “Madame 50 Frank”.
Ge deelde aan de brave kinders in ’t gebuurte vijftigfrankstukken uit. Iedere keer we op het punt stonden te vertrekken, stond ge aan ons deur te bellen. Ge vertelde over uw “aangekapte” dochter en drong erop aan “vertellingskes” te doen. Het verhaaltje klonk echter iedere keer anders. Nu weet ik dat ge nooit hebt leren lezen. Het liefst hoorde ik u vertellen over uwen aap Baziel in de Congo. De negers hadden hem dan wel de pot ingedraaid, maar dat hebt ge altijd voor ons verzwegen…

Verder nog: Jules en Anny van kruidenierswinkel “Jules”, Lilianne en Teddy, Meneer Wouters, Wardje, de stok, Kotje, Simonne, Ginette, de lamzak, dubbelen Eric, Simonneke, Madame van de speelgoedwinkel, Freddy, Linda, Madame Callant en Abdoul.

Geen perfecte profielen, wel beestige buren! Ik mis jullie!

Geef een reactie

