Home

ZQuiet

Uitslapen zat er vandaag niet in…LEURDERS in de straat! Een uitstervend ras van bedenkelijk allooi. Het verwondert mij dat de meesten onder hen nog in het bezit zijn van tenen. Want meestal belandt die voet prompt tussen de dichtgeslagen voordeur.

Het standaardzinnetje: “Wij kopen niet aan de deur” kaatst bij sommigen echter terug als een quashbal tegen gewapend beton. En nu was dat niet anders. Nog voor ik een gepaste smoes kon bedenken, stond dat aangewaaid, wuft figuur in verfomfaaid kostuum al door de brievenbus te loeren. Toen ik opende, schrok ik mij het leplazarus! “Jongedameeeeeeeeeuh! Heeft U even tijd voor mij?!” Mijn antwoord had op dát moment moeten luiden dat ik absoluut geen tijd had omdat ik nog een gefrustreerd cursiefje moest gaan neerpennen, maar de sociale etiquette en dat snijdend sprankeltje schuldgevoel weerhielden me er alwéér van die gladde aal brodeloos te maken.

Iedere keer weten zij ons mij met de nodige bombarie van mooie praatjes en de zeven gouden sleutels der colportage te overhalen diep in de buidel te tasten. Ditmaal liet ik me, godbetert, overhalen een mondbeugel te kopen tegen het snurken…verder geen commentaar. Afijn, wij kunnen op den duur zelf ne winkel beginnen met geparfumeerde neusdoeken, microvezelzeemvellen, snoerloze mixers, retro stofzuigers, dieetkoeken met stevia, biologisch hondenvoer, pottekarie, wortelsnijders en aanverwante huishoudelijke garnituur. De Kangourou en de Sarma zouden er niet aan kunnen tippen!

Toch mogen we niet klagen want vroeger kregen wij nog veel vaker volk aan de voordeur:
De melkboer voor zuivel en ‘andere diensten’ (die in dat geval via de achterdeur werden verleend), de schouwveger, de schareslijper voor alles wat bot was (vader niet inbegrepen), den brouwer, de facteur met de pensioenen, den onderpastoor voor ‘nen dreupel’, de loodgieter, de getuigen van Jehova met den Bijbel, de getuigen van de Jesus Power Assembly met gospel- cd’s, Mormonen met kinderen, de jeugdbeweging met muffe wafels en verslenste azalea’s, 11.11.11 met postkaartjes, de Paterdamiaanactie met uitgedroogde tekenstiften, de dierenbescherming met lelijke pluchen beesten, Mama’s for Africa met een paar wollen sokken, ’t Leger des Heils met de collectebus en ter inzameling van ouwe kleren, Vredeseilanden met gelukspopkes en sleutelhangers, Het Rode Kruis met stickers, Licht en Liefde met ne kalender, de Braille Liga ook met ne kalender, de Vereniging der Mond- en Voetkunstenaars met nen almenak en Oxfam met ne naaktkalender van de Mama’s for Africa en nen tros fairtrade bananen, de drie koningen voor nen nieuwen hoed, de voddenmarchand voor wat het ‘grof vuil’ liet staan, zatte Roger in Sinterklaaskostuum, den ijzermarchand alias “’t oud ijzer” aldus voor de ophaling van oud ijzer, koper lood en zink en kapotte batteries alsook oude wasmachienen en oude stoven, de soepkar (bij ons was dat de moeder van Helmut Lotti), de crèmekar voor ne coupe salmonella, de velomaker, de groenteboer, de mosselman en de kiekenboer, de kolenmarchand, de verzekeringsmakelaar, de telefoonmaatschappij voor een nieuw abonnement, encyclopedie- colporteurs, de potloodventer, ‘belleken- trekkers’ en de buurvrouw voor een kopje suiker en een ei…

De hoogdagen van dat deur- aan- deurgedoe zijn dan misschien wel voorbij maar indien er tóch nog mensen aanbellen om te leuren, steken wij nu gewoon die snurkbeugel in om ze weg te jagen!

Geef een reactie

