Home

Hoewel niemand, behalve de oude garde, de wérkelijke betekenis van pasen nog kent, wordt het feest bij ons in de familie toch nog goed gevierd. Het non-bestaan van de paasklokken mag als kind dan misschien wel hard zijn aangekomen, het heeft de magie van deze ‘zaligen hoogdag’ nooit vergald. En wij vieren, in tegenstelling tot anderen, niet door kitscherige cadeaus uit te delen en exorbitante hoeveelheden chocolade te vreten maar door huiselijke gezelligheid en het in ere houden van bepaalde tradities die het begin van de lente inluiden. Te beginnen met ons ma die pronkt met haar riante paastak; een overblijfsel uit een Libelle van de jaren 90 waarbij men een kale stengel krulwilg met houten kiekskes en konijntjes versiert. Oma zet dan weer een paasbrood op tafel dat ze serveert op een speciaal paasservies. Als we geluk hebben (en het Belgisch lenteweer het toelaat) mogen we zelfs nog eens paaseieren rapen. Hardgekookte, weliswaar! Tussen de hyacinten en paaslelies in den hof komen dan letterlijk eierkopjes piepen; door oma’s bevende hand beschilderd waardoor het moeilijk te achterhalen is of die nu lachen of wenen. Hoe dan ook, ’s middags worden die allemaal onverbiddelijk tot ‘smos’ gedraaid en smakelijk verorberd door de genodigden die klagen dat het dan tóch ‘begint te overtrekken’, of onder invloed van de zelf gestookte likeur vredesliedjes ten gehore brengen. En geloof me, daar zitten paasklokken van stemmen tussen! Eenmaal het corvee is gepasseerd kan de lenteschoonmaak van start gaan. Te beginnen met het uitmesten van het tuintje waar ik vaak nog eieren van het jaar ervoor terugvind! Smakelijk… 😉

One thought on “De zaligen hoogdag!

  1. Damn daar kan ik inderdaad 100% van waarheid in vinden. Ik wil het feest niet verknallen dus gun ik jullie wel die familiale tradities. Dan wel zonder mij. Want ik vind dit juist een totale kakofonie van sfeer. Bah , feestdagen. Ik zal het ook nooit leren. Alleen zal ik jou verjaardag nooit vergeten 🙂 , tot woensdag !

    NEVER GIVE UP

    Like

Geef een reactie

