Home

In plaats van me weer te bezondigen aan het zoveelste avondje uitlach-tv, besloot ik eens een klassiek concertje mee te pikken. Op het programma: een trio met kamermuziek. Gemiddelde leeftijd van het publiek: bijna overleden. Ideaal dus om te relaxen!

Ik mocht plaatsnemen in de concerthal op nummer J15, rechts vooraan. Was een beetje zoals zeeslag spelen. Mijn schip leed breuk na een aanvaring met een pedante tante die m’n plaatsje wilde pikken. Achteraf had ik spijt dat ik me toch niet ergens anders had neergezet, aangezien ik omringd werd door nog meer vijandelijke (zuip)-schuiten. Rechts naast me zat namelijk iemand die zich reeds tegoed had gedaan aan een fles ‘vitte vijn’ in de bar, met alle onwelriekendheid van dien. En links iemand die een ‘oudemannengeurtje’ op z’n stofjas had gespoten. ‘Tabac’ ofzo…

Maar mijn aandacht werd gelukkig afgeleid door een magistraal stukje Schumann. De cellist bespeelde zijn instrument alsof hij een voluptueus vrouwenlijf vast had: met sensuele streken van zijn gladde strijkstok bracht hij het tot een climax in c-mineur.

Het concert werd daarna vervolgd door een streepje modern/experimenteel/conceptueel gekraak en gepingel. Zo klinkt een slecht afgesteld hoorapparaat, naar ’t schijnt. Naast de auditieve marteling van valse strijkers en kloppende hamers, werd me daarenboven het zicht ontnomen door een knikkebollend kletshoofd, waarop het licht van een felle spot in mijn ogen werd gereflecteerd.

Na afloop declameerden de ‘cultuurvijftigers’ (vergeet de huig-r niet!) hun bevindingen over de prestaties van de musici. Bij de meeste mannen had de naam ‘Ludwig’ niet misstaan aangezien ze allemaal de verwilderde haardos van de grootmeester hadden geïmiteerd. Om nog maar te zwijgen van de gemeenschappelijke ronde brilmonturen in tortoise-motief, bruine colbertjes en zijden foulards met paisley print. Ik droeg basketsletsen. Ook lekker conceptueel. Daarna dan maar de nieuwe van Black Mountain door de oortjes laten razen. Ik moest even ontspannen!

Geef een reactie

