Home

Ik voorspelde het al in één van mijn allereerste cursiefjes: onze parochiekerk ‘Het Heilig Hart’ krijgt weldra ‘een nieuwe bestemming’ omdat ze letterlijk en figuurlijk uiteen valt. Akkoord, misschien een logische evolutie die op termijn niet te vermijden valt maar ondanks het feit dat ik mijn geloof enkele jaren geleden aan de toog van een bruin café verloren ben, doet het me toch ergens zeer om dit deeltje van mijn jeugd in (wie)rook te zien opgaan. Tenslotte ben ik er zestien jaar lang met mijn omaatje op zondagochtend op visitatie geweest, heb ik er lol gehad met mijn schoolvriendinnen tijdens de obligatoire catecheselessen, ben ik er bruidsmeisje geweest voor verliefde familieleden en hebben wij er onze (al dan niet dierbare) overledenen ter aarde besteld. En wat met al die oude mensen die wél nog steun putten uit de zondagsmis?!
Ja, voor mij is het ‘Heilig Herte’ wel dégelijk heilige grond! Niet omwille van die imaginaire vriend die er mogelijks rondwaart maar omwille van al die fijne herinneringen die het kerkgebouw met zich meedraagt. Dan zie ik dat gekrompen, vijfdehands paterskleed weer voor me dat ik op mijn plechtige communie moest dragen, hoor ik de stotterende onderpastoor weer onze schulden vergeven, lach ik nog een keer om de kwezels van het kerkkoor, zie ik dat duivennest weer voor me dat in de kroon van de heilige maagd werd gemaakt en de ‘éminences grises’ op de eerste rij in hun schoonste ‘zondagse kleren’. “Een schoon hoedje, een schoon schoetje en den heere is content”! In herinnering lachen de blozende kaakjes van het lieve vrouwtje boven het kerkportaal me nog eens goedkeurend toe omdat ze weet dat ik braaf ben geweest en steek ik een laatste keer zo’n klein, rood noveenkaarsje aan voor mam opdat ze snel weer beter zou worden. In die tijd geloofde ik dat nog écht… Wordt dit plekje dan werkelijk weer het zoveelste cultureel centrum waar lokale ‘kunstenaars’ hun ego aan de muur tentoon kunnen spreiden? Een nieuwe, hippe hotspot waar ‘vette feesjes’ zullen worden georganiseerd? Of een circusschool, zoals in Malem? Jezus, Maria, Jozef nog aan toe!

Geef een reactie

